Pelialasta on tullut yksi Suomen tärkeimmistä vientivalteista

Suomalainen peliteollisuus tunnetaan maailmalla nykyään hyvin ja Suomesta osataan odottaa omintakeisia, koukuttavia ja toimivia pelejä. Menestys on kasvattanut myös pelintekijöiden itsevarmuutta. Rovion ja Supercellin tasattua tietä maailmalla, on näiden jalanjäljissä seurannut useita pienempiä, kiinnostavia peliyhtiöitä. Maailmaa ovat viime vuosina valloittaneet ainakin Angry Birds, Clash Royale, Quantum Break ja Cities: Skylines -pelit.

Peliala on Suomelle tärkeä imagollisesti ja myös taloudellisesti, vaikka yritykset ovat keskimäärin melko pieniä. Yhteensä peliala työllistää Suomessa noin 2 500 ihmistä ja suurin osa pelistudioista on alle 50 hengen yrityksiä. Pelialan kasvu houkuttelee kuitenkin Suomeen sijoittajia, jotka voivat olla kiinnostuneita myös muista kohteista. Lisäksi menestys on toki tärkeää myös muiden alojen start up -yrittäjille, jotka kaipaavat esimerkkejä onnistumisista.

Uudet yritykset nousevat vanhojen jalanjäljissä

Pelialan yhdistys Neogames Finland vahvistaa, että pelialalla menee nyt hyvin, eikä menestys ole pelkästään suurimpien toimijoiden varassa. Esimerkiksi vuonna 2015 peliala otti aimo harppauksia niin pelijulkaisujen määrän, alan työpaikkojen ja kokonaisliikevaihdon suhteen. Samalla myös pelin harrastajien määrä kasvoi. Vuonna 2017 kasvu tasaantui hieman maltillisemmaksi. Pelialan liikevaihto on viime vuosina pyörinyt noin 2,5 miljardissa eurossa ja peliala on jo useana vuonna kuulunut Suomen tärkeimpiin vientivaltteihin. Liikevaihdon perusteella Suomi kuuluukin Euroopan kolmen suurimman pelinkehittäjämaan joukkoon. Tällä hetkellä kasvua hidastaa Neogamesin mukaan lähinnä kokeneen työvoiman puute ja huipputekijöitä etsitään jatkuvasti myös Suomen rajojen ulkopuolelta.

Pohja Suomen pelialan kasvulle luotiin jo 1980- ja 1990- luvuilla. 1980-luvulla pelejä harrastettiin aktiivisesti ja harrastajat tekivät itse pelidemoja. Demoryhmien keskinäiset tapaamiset ja 1990-luvun alussa perustettu Assembly-tapahtuma toivat tekijät yhteen ja auttoivat verkostoitumista. Monet tämän päivän pelialan johtohahmoista tuntevat toisensa jo näistä kuvioista. Tämä auttaa rakentamaan luottamusta ja yhteistyötä koko alalle. Taloudellisesti pelialaa rakennettaessa tärkeässä roolissa ovat olleet mm. Nokia ja Tekes. Nokia tilasi aikoinaan pelipuhelin N-Gagelle runsaasti sisältöjä, työllistäen näin useita suomalaisia pelistudioita ja tuoden alalle merkittävästi rahaa. Tekes on puolestaan tukenut pelialaa tuotekehitysrahoituksen kautta. Nyt suuri osa start upeista toimii yksityisten sijoittajien turvin ja rahaa haetaan myös ulkomailta. Ilman aiempaa kokemusta pelialasta yritysten olisi kuitenkin hankala vakuuttaa sijoittajia ja siksi aiemmat kokeilut ovat niin merkittävässä roolissa.

Riskien ja uudelleen yrittämisen kautta voittoon

Kärkeen mahtuu kuitenkin vain muutama yritys kerrallaan, eikä yksikään menestystarina ole syntynyt ilman epäonnistumisia ja riskejä. Mm. pelialan lippulaiva Rovio kävi varsin lähellä konkurssia vuonna 2009, sillä Angry Birds ei löytänyt yleisöään saman tien. Vasta kun Rovio päätti keskittyä kehittämään pelejä Applen laitteille, alkoi peleille olla kysyntää. Roviollakin saatiin tottua siihen, että tilanteet muuttuvat nopeasti. Toisaalta epätoivoisimmassakin tilanteessa riitti, että edes yksi sijoittaja jaksoi uskoa yhteiseen unelmaan. Roviolla tämä oli Kaj Hedman, joka ei ollut valmis luovuttamaan, vaikka yritys joutui karsimaan merkittävästi työntekijöitä ja miettimään uudelleen, mihin haluaa keskittyä. Tämä oli kuitenkin tie menestykseen.

Rovion ohella Supercell on yksi suurista kansainvälisistä menestyjistä. Supercell sai vetoapua Rovion menestyksestä, mutta yrittäjyys oli silti suuri askel perustajille, jotka olivat aiemmin keskittyneet kehittämään pelejä muille. Varoittavana esimerkkinä oli nähty Nokia vauhdikas kasvu ja tuho. Tästä viisastuneina Supercellin perustajat päättivät jo aikaisin yrityksen painopisteet ja varautuivat siihen, että pelien kehittelyyn kuluisi aikaa. Työskentelytilat pidettiin vaatimattomina ja tekijät keskittyivät kehittämään parhaita mahdollisia pelejä. Pelialustana kokeiltiin Facebookia, mutta pian Supercell päätyi Rovion tavoin kehittämään pelejä Apple-käyttäjille.

Comments are closed.