Suomessa on vahva puuvenerakentamisen perinne

Suomalaiset ovat innokasta veneilykansaa ja myös veneenrakentamisella on maassamme pitkät perinteet. Lukemattomien järvien maassa vene on ollut myös erittäin tarpeellinen kulkupeli ja työväline. Ei siis ihme, että veneet olivat tuttu näky jo tuhansia vuosia sitten kalliopiirroksissa. Piirrokset ovat antaneet tutkijoille vinkkejä siitä, minkälaisilla veneillä Suomessa on aikoinaan liikuttu. Arkeologit ovat myös löytäneet joitain meloja ja ruuhia, joiden uskotaan olevan peräisin kivikaudelta. Suurin osa venelöydöistä ajoittuu kuitenkin viimeiselle tuhannelle vuodelle. Veneiden veistäminen on ollut varsin yleistä 1800- ja 1900-luvuilla. Perinne on ollut voimissaan etenkin maan saaristossa. Nykyään perinne on hieman hiipunut ja materiaalit vaihtuneet keveämpiin vaneriin ja lasikuituun. Myös moottorien yleistyminen on muuttanut veneiden rakennetta ja kokoa.

Suomessa on vahva puuvenerakentamisen perinne

Veneenrakennuksen monipuoliset vaiheet

Alun perin Suomessa käytettiin haavan rungosta koverrettuja veneitä, joita kutsutaan haapioiksi. Runkoa saatiin avattua lämmittämällä sitä, jolloin siitä muodostui ruuhen aihio. Veneeseen saatiin lisää korkeutta, kun laitoja jatkettiin laudoilla. Laudat saatiin kiinnitettyä puunjuurilla tai nahkasuikaleilla sitomalla. Veneiden malli ja muoto ovat Suomessa vaihdelleet aina myös maantieteellisen sijainnin ja käyttötarkoituksen mukaan, sillä merelle liikutaan erilaisella veneellä kuin joella tai järvellä. Merikäyttöön valmistetut veneet ovat perinteisesti leveämpiä ja syvempiä kuin järvi- ja jokiveneet. Pohjois-Suomessa on suosittu pitkiä ja kapeita veneitä. Veneiden peristä on rakennettu toisinaan suippoja ja toisinaan peräpeilillisiä.

Limisaumainen puuvene on veneperinnettä aidoimmillaan

Erityisen perinteinen malli Suomen veneenrakennuksen historiassa on limisaumainen puuvene, joita rakentavat edelleen sekä harrastelijat että ammattilaiset. Raaka-aineena veneissä käytetään yleensä mäntyä, kuusta tai haapaa, toisinaan myös vanerilautaa, joka ei kuitenkaan kestä käyttöä aivan yhtä hyvin. Vene kootaan laudoista siten, että ylempi lauta asetetaan aina hieman alemman laudan yläreunan päälle. Saumasta tulee tiivis ja kestävä, sillä alemman laudan yläreunan ulkopuolelle höylätään muuttuvakulmainen viiste. Laudat kiinnitetään litteän muotoisilla venenauloilla ja lopuksi naulojen päät taitetaan siististi piiloon. Huolellisesti valmistettuja saumoja ei tarvitse enää erikseen tiivistää, mutta tarvittaessa väleihin voidaan lisätä liimamassaa tai puuvillalankaa. Aiemmin tarkoitukseen on käytetty myös mm. tervaa tai eläinten karvoja. Limisaumainen puuvene on yleensä kooltaan korkeintaan kuusimetrinen, mutta samalla tekniikalla rakennettiin aikoinaan myös puiset viikinkiveneet.

Limisaumainen puuvene on veneperinnettä aidoimmillaan

Yhä harvinaisempi ammatti, mutta suosittu harrastus

Suomessa voi opiskella veneenveistoa ammattiin asti viidessä eri oppilaitoksessa ja lisäksi kansanopistoissa voi harrastaja opiskella alan perusteita. Koulutuspaikkoja on ajan myötä vähennetty, mutta ainakin toistaiseksi puuveneen valmistamisen perinne on Suomessa vielä melko voimissaan. Veneenrakennuksesta ovat innostuneet erityisesti miehet, mutta harrastekursseilla näkee toisinaan naisiakin. Yksi rakennustoimintaa haittaa tekijä on, että metsien harvenemisen myötä raakamateriaalin saanti on vaikeutunut. Esimerkiksi perinteinen puuvenemateriaali mänty on kasvanut ennen sekametsissä, mutta riittävän kookkaita puita ei ole enää samalla tavoin saatavilla. Toisaalta vanerimateriaalit ovat kehittyneet ja mahdollistavat myös kevyempien veneiden rakentamisen limisaumatekniikalla. Vaikka markkinoilla on toki runsaasti lasikuituveneitä, ovat puuveneetkin Suomessa edelleen arvossaan ja myös ammattimaisille veneenveistäjille riittää töitä.

Yhä harvinaisempi ammatti, mutta suosittu harrastus

Veneenveiston voi oppia kuka tahansa asiasta kiinnostunut. Se ei vaadi niinkään erityistaitoja tai voimia, vaan lähinnä kärsivällisyyttä ja huolellisuutta. Alkuun pääsee kurssin kautta, mutta vain tekemällä itse oppii todella taitavaksi. Onneksi nykyään löytyy paljon ohjeita ja keskustelua aiheen ympäriltä myös netistä ja moni haluaakin ladata kuvan myös valmiista rakennelmasta muiden harrastajien tai rakentajien ihailtavaksi. Aivan nopea projekti veneen rakentaminen ei kuitenkaan ole, sillä perinteisen puuveneen kasaaminen kestää noin 200 – 300 tuntia.

 

 

Comments are closed.